3e week - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Pien Venema - WaarBenJij.nu 3e week - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Pien Venema - WaarBenJij.nu

3e week

Door: Pien

Blijf op de hoogte en volg Pien

20 Augustus 2015 | Ghana, Kumasi

Lieve allemaal,

Vandaag zal ik even een kort verhaaltje typen van de afgelopen dagen! Nog steeds is het vaak een beetje saai in het ziekenhuis. Elke ochtend informeren we naar of er iets op de planning staat en telkens krijgen we nee te horen. Dinsdag ochtend hadden Claudia en ik eerst een discussie met de senior specialist en twee house officers over een casus. Daarna gingen we reviews doen. Dan schrijven ze op hoe het met de persoon gaat etc, vragen ze een paar dingen, maar kletsen de artsen vooral met elkaar in het Twi. Beetje saai dus... Daarna gingen we drinken halen voor 'the boss' (de senior specialist). We konden ook wachten, maar Claudia en ik besloten mee te gaan met de houseofficers, dan zouden we nog wat van het ziekenhuis zien en iets veel beters hadden we toch niet te doen ;). Toen kregen we bericht van een andere stage student dat ze aan een mastectomie (een verwijdering van de borst) gingen beginnen. Daar zijn we dus gaan kijken. Was wel interessant om te zien en in de operatiekamer daarnaast was een korte operatie van een rectale poliep waar we dus ook even hebben gekeken. Vervolgens was er toen we terug kwamen toch een keizersnede die we hebben bekeken. Zo bleek maar weer dat het ondanks het saaie begin van de ochtend nog een prima dag was! Gister (woensdag) zijn we eigenlijk de hele ochtend op de neonatologie afdeling geweest en hebben we daar gesprekken met dokters gehad. Het was niet heel bijzonder, maar gegeven de staking hebben we toch nog iets geleerd! 's middags zijn we met z'n zevenen naar het paleis van de Ashanti (de regio waarin Kumasi ligt) koning geweest. Het oude paleis waar de koning vroeger woonde is nu een museum en in het paleis waar hij nu woont kun je niet in. Het was leuk om te zien en een prima uitstapje en zo hebben we alle highlights van Kumasi wel gezien ;). We moesten wel 30 minuten lopen om er te komen, maar dat was prima. Echter is het zo druk in sommige straten dat je overal door moet wurmen en constant op je hoofd moet letten omdat de vrouwen enorme bakken op hun hoofd dragen die ver uit steken. Dus wandelen hier is altijd een avontuur op zich ;). Je zou ook wel met een Trotro of taxi kunnen gaan, echter staat het verkeer zo vast dat je er waarschijnlijk nog langer over doet ook! En daarnaast is het wel leuk om het drukke leven eventjes te zien, zeker als je daarna weer op je kamer op deze rustige campus zit. Ik ben blij dat wij midden in de stad, maar toch op beschermd gebied waar dus niet iedereen dingen kan verkopen, verblijven. Die avond hadden we een korte meeting over het weekend, wat we gaan doen etc.

Vandaag was er 's morgens niet veel gaande bij gynaecologie en obstetrie. Daarom hebben we ons maar weer richting neonatologie begeven. Daar waren erg veel artsen en ze hadden veel tijd, want ook daar zijn nu relatief weinig patienten. Daarom konden we goed met ze praten en vragen stellen, dat was leuk! Tegen 11 uur zijn we terug gegaan naar onze afdeling voor een keizersnede die gevolgd werd door een tweede keizersnede. Zo hebben we uiteindelijk nog best veel gezien vandaag.

Wel hoop ik nog steeds dat de dokters snel stoppen met staken. In het ziekenhuis zag ik vandaag een brief hangen dat er vanaf vandaag goed geregistreerd gaat worden wie werkt en wie niet. Er zijn namelijk ook artsen die wel werken en die willen natuurlijk wel gewoon salaris.

In de nieuwsberichten wordt nu gesproken over het invliegen van 177 Cubaanse dokters. De vereniging van Ghanese artsen vindt dat echter ontzettend raar, want Cubaanse dokters verdienen meer, krijgen huisvesting, een gratis auto, gratis zorgverzekering en een ticket per jaar om terug te gaan naar Cuba om familie te bezoeken. De Cubaanse dokters hebben dus al goede 'conditions of service' en als de overheid dat betaalt kunnen ze dat net zo goed voor Ghanese dokters betalen toch? Dan zijn die Cubaanse ook helemaal niet nodig....
Het grappige was wel dat er vandaag grapjes werden gemaakt tegen mensen die wij nog niet eerder bij neonatologie hadden gezien dat Claudia en ik de Cubaanse dokters waren! Daar hadden alle artsen wel lol om. Ze bleven maar zeggen, oké wij gaan naar huis, dragen jullie zorg voor alle baby's?

Morgen gaan we heel vroeg weg. De planning is rond 5 uur in de ochtend als het goed is! We gaan dan via de Botanische tuinen en een plaats waar alle elektriciteit voor Ghana wordt opgewekt naar de Volta regio. Daar slapen we vlakbij de Wli falls die we zaterdag bezoeken waarna we naar het Volta lake gaan. Zondag gaan we dan weer terug! Het is weer een lange rit, dus veel in de bus zitten. Dat is het enige nadeel. Voor de rest is het natuurlijk wel heel leuk om er weer op uit te gaan en gezellig dingen met de hele groep te doen!

Maandag zal ik jullie hopelijk vertellen hoe het weekend is geweest!

Veel liefs,
Pien

• 21 Augustus 2015 - 13:55

Anne Boshuizen:

Weer leuk om te lezen Pien. Jammer van het staken. Waarschijnlijk wordt je uitstapje dit weekend geweldig. Het klinkt super! Maak maar veel foto´s, dan kom ik die snel bewonderen! :)

• 21 Augustus 2015 - 13:55

Anne: